Visie

Mountview gelooft in 5 geboden om merken bijzonder te maken.

Gebod 1: merken

Merken zijn belangrijk

Digitale marketing heeft een te grote focus op de korte termijn gekregen. Alles lijkt met een druk op de knop te regelen, ook hoe klanten naar een bedrijf kijken. Maar digitale bedrijven ondergraven zo hun eigen merkkracht. Hun merken worden één pot nat, kunnen niet meer buiten conversiecampagnes en concurreren steeds meer op prijs. 

Het is dan ook niet toevallig dat CMO's de laatste jaren meer investeren in de lange termijn. Merkbouwen staat nu letterlijk bovenaan hun agenda.*

Gebod 2: innovatie

Integreer merkbouwen en innovatie

Veel merken zitten gevangen in een reclamewedloop. Hun producten of diensten zijn nauwelijks onderscheidend. Zonder reclame vallen ze niet op. 

Merken die digitale mogelijkheden slim inzetten, focussen zich op hun innovaties. Hun oplossingen zijn makkelijker, sneller, goedkoper of duurzamer. Met deze vernieuwingen vallen ze sneller op, ook zonder grote campagnes. En als zij reclame maken, werkt deze effectiever.**

Bekende voorbeelden zijn Zoom, Google, Slack of Swapfiets.

Gebod 3: gedrag

Verleid te willen, help te kunnen

Merkbouwen draaide vroeger grotendeels om verleiding: reclame zorgde ervoor dat mensen graag iets wilden.

In het digitale tijdperk richt merkbouwen zich ook op kunnen: slimme innovaties helpen mensen om dingen makkelijker te doen. Dit is sympathiek en onderzoek toont dat vaak effectiever is.***

Inspiratiebronnen zijn Tikkie, Nike Running Club of Slack. 

Gebod 4: verhaal

Kies oude archetypes voor nieuwe media

Sterke merken creëren aansprekende verhalen. Daarvoor gebruiken ze eigentijdse media. Maar de structuren van hun verhalen zijn verrassend klassiek.

Tesla gedraagt zich bewust als David vs. Goliath: het kleine, sympathieke automerk dat de onmogelijke strijd aangaat om de wereld te redden.**** 

Gebod 5: maatschappij

Help merken de wereld te helpen

Onze wereld heeft serieuze uitdagingen. Dit vraagt om andere keuzes.

Ook merken moeten hun maatschappelijke rol nemen, zij kunnen transities initiëren en versnellen. Maatschappelijk betrokken merken zijn broodnodig en ze presteren ook nog eens beter dan gemiddeld.*****

Voorbeelden zijn Patagonia, Triodos Bank of Tony's Chocolonely.