Visie

Mountview gelooft in 4 geboden om merken bijzonder te maken.

Gebod 1: innovatie

Focus merkbouwen op innovatie

Veel merken zitten gevangen in een reclamewedloop. Hun producten of diensten zijn nauwelijks onderscheidend. Zonder reclame vallen ze niet op. 

Merken die digitale mogelijkheden slim inzetten, focussen zich op hun innovaties. Hun oplossingen zijn makkelijker, sneller, goedkoper of duurzamer.

Met deze vernieuwingen vallen ze sneller op. En als zij reclame maken, werkt deze effectiever.*

Bekende voorbeelden zijn Airbnb, Google, Slack of Swapfiets.

Gebod 2: gedrag

Verleid niet te willen, help te kunnen

Merkbouwen draaide vroeger grotendeels om verleiding: reclame zorgde ervoor dat mensen graag iets wilden.

In het digitale tijdperk verschuift merkbouwen meer naar gedragsverandering: slimme innovaties helpen mensen ook om meer te kunnen. Dit is sympathieker en onderzoek toont dat dit effectiever is.**

Inspiratiebronnen zijn Tikkie, Nike Running Club of Slack. 

Gebod 3: verhaal

Kies oude archetypes voor nieuwe media

Sterke merken creëren aansprekende verhalen. Daarvoor gebruiken ze eigentijdse media. Maar hun de structuren van hun verhalen zijn verrassend klassiek.

Tesla gedraagt zich bewust als David vs. Goliath: het kleine, sympathieke automerk dat de onmogelijke strijd aangaat om de wereld te redden.*** 

Gebod 4: maatschappij

Help merken de wereld te helpen

Onze wereld heeft serieuze uitdagingen. Dit vraagt om andere keuzes.

Ook merken moeten hun maatschappelijke rol nemen, zij kunnen transities initiëren en versnellen. Maatschappelijk betrokken merken zijn broodnodig en ze presteren ook nog eens beter dan gemiddeld.****

Voorbeelden zijn Patagonia, Triodos Bank of Tony's Chocolonely.